Luonnoksiin lähes 2000 näkemystä!

Luonnoksiin lähes 2000 näkemystä!

Luonnoksiin lähes 2000 näkemystä!

Järvenpään brändiuudistusprojektin vaiheessa 2/3 kaikki kiinnostuneet pääsivät syyskuun ajan kommentoimaan kolmea, aiemmin kerättyjen näkemysten pohjalta luotua brändi-identiteettiluonnosta. Luonnokset olivat arvioitavina tällä sivustolla. Myös Helsingin Sanomat järjesti luonnoksista oman äänestyksensä. Järvenpääni.fi -sivustolla näkemyksensä antoi 371 vastaajaa ja Helsingin Sanomien äänestykseen osallistui yli 1600 vastaajaa. Näin ollen brändiuudistusprojekin toiseen vaiheeseen osallistui lähes 2000 brändin rakentajaa!

Projektin kotisivustolla luonnoksiin kaivattiin ihmisten näkemyksiä siitä, mikä toimii ja mikä ei. Lopuksi luonnoksista pyydettiin vielä valitsemaan se, jossa oli paras visuaalinen ilme sekä se, jossa oli paras kuvaus Järvenpäästä. Helsingin Sanomien äänestyksessä etsittiin yhtä, kokonaisuutena onnistunutta suosikkia.

Kaikki esitetyt brändiluonnokset saivat paljon kommentteja sekä puolesta että vastaan. Selkeäksi voittajaksi sekä projektin sivuston kyselyssä, että Helsingin Sanomienkin äänestyksessä nousi luonnos numero kaksi teemalla ”Urbaani elämäntapa kohtaa suomalaisen luonnon”. Siitä sanottiin muun muassa seuraavaa:

”Tosi lämmin fiilis tulee.”

”Juuri näistä syistä ainakin itse asun Järvenpäässä.”

”Tässä on potentiaalia tehdä jotain uutta, raikasta ja ennen näkemätöntä kaupunkien brändäämisessä ja logosuunnittelussa.”

Eniten tunteita herätti luonnos numero kolme teemalla ”Elinvoimaisesti paras”. Kolmisoinnun keltaisen käyttäminen logossa jakoi mielipiteitä. Osa piti luonnosta mielenkiintoisena, energisenä ja rohkeana. Toisaalta luonnos myös ärsytti osaa vastaajista ja sitä pidettiin omituisena, kylmänä ja sieluttomana.

Luonnosta numero yksi ”Mukava, monimuotoinen ja merkityksellinen elämä” kiiteltiin siitä, että ihmiset ja kulttuuri oli nostettu keskiöön. Luonnos koettiin hyväntuuliseksi ja ajattomaksi, mutta toisaalta myös tylsäksi sekä turhan turvallisuushakuiseksi.

Nyt loka-marraskuun ajan työstetään saatujen kommenttien pohjalta lopullinen Järvenpään brändi-identiteetti. Mikään aiemmin esitellyistä luonnoksista ei tule valituksi sellaisenaan. Kiteytetystä brändi-identiteetistä johdetaan brändin visuaalinen ilme sekä ydinviestit eri kohderyhmille. Uuden brändin hyväksyy Järvenpään kaupunginhallitus joulukuun alussa.

Kiitos kaikille brändin rakentajille! Onnistunut Järvenpää-brändi luodaan yhdessä.

 

Luonnoksiin lähes 2000 näkemystä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *