Kolme brändi-identiteettiluonnosta

Kolme brändi-identiteettiluonnosta

Kolme brändi-identiteettiluonnosta

Järvenpään brändiuudistusprojekti on edennyt nyt vaiheeseen, jossa esittelemme järvenpääläisille kevään ja kesän aikana vuorovaikutteisesti kerätystä näkemysaineistosta johdetut kolme erilaista brändi-identiteettiluonnosta. Keräsimme näkemyksiä Järvenpäästä sidosryhmätyöpajojen, suorien haastattelujen, verkkokyselyn sekä tapahtumissa kohtaamisten avulla. Näistä näkemyksistä kokosimme Järvenpään brändin kivijalan, johon olemme koonneet yhdessä tunnistetut Järvenpään vahvuustekijät sekä brändin kannalta merkittävät kaupungin strategiset tavoitteet.

Järvenpään brändin kivijalasta hahmotimme kolme eriteemaista brändi-identiteettiluonnosta. Myös visuaalisessa suunnittelussa haimme kolme erilaista lähestymistapaa.

Teemat ovat:

  • Ihminen & kulttuuri: ”Mukava, monimuotoinen ja merkityksellinen elämä”
  • Luonto & kaupunki: ”Urbaani elämäntapa kohtaa suomalaisen luonnon”
  • Kehitys & mahdollisuudet: ”Elinvoimaisesti paras”

Kunkin identiteettiluonnoksen taustalla korostuvat Järvenpään eri vahvuudet. Myös verkkokyselyn mukaan kolme järvenpääläisintä brändipersoona-arkkityyppiä, eli ”tavis”, ”tutkimusmatkailija” sekä ”kehittäjä” näkyvät sekä luonnosten Järvenpää-kuvauksissa, että visuaalisessa suunnittelussa.

Millaista mielikuvaa haluamme rakentaa kaupungistamme? Luonnosten kuvauksia lukiessa tulee varmasti tunne siitä, että nehän kaikki puhuvat Järvenpäästä.  Ja näin onkin. Brändin ydintä tavoiteltaessa joudumme kuitenkin tekemään kipeitäkin valintoja sen suhteen, mitkä viestit valitsemme kärkiviesteiksemme.

Toivomme, että ihmiset tutkisivat luonnoksia sekä visuaalisen suunnittelun näkökulmasta, että Järvenpää-kuvausten näkökulmasta. Mikä visuaalisista lähestymistavoista puhuttelee eniten? Mitä toiveita visuaaliselle suunnittelulle herää? Entä mikä kuvauksista puhuttelee eniten? Mitä Järvenpäästä on ehdottomasti kerrottava?

Keräämme nyt julkaistuihin brändi-identiteettiluonnoksiin kommentteja tällä sivustolla syyskuun ajan. Tämän jälkeen kiteytämme Järvenpään uuden brändin identiteetin lopullisen muodon sekä sitä tukevan visuaalisuuden, sloganin ja ydinviestit keskeisille kohderyhmille.

Järvenpään uusi brändi lanseerataan näillä näkymin marraskuussa. Tämän jälkeen alkaa pitkä sekä määrätietoinen brändin rakentaminen. Kaupunkibrändin rakentaminen ei ole vain mainostoimiston, kaupungin johtoryhmän tai viestintätiimin asia. Se on kaikkien kaupunkilaisten ja kaupungin toimijoiden yhteinen asia. Tämän projektin yksi keskeisistä viesteistä järvenpääläisille onkin ollut: Sinä olet brändinrakentaja.

Kolme brändi-identiteettiluonnosta

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *