Järvenpään brändiuudistus – siis mistä on kyse?

Järvenpään brändiuudistus – siis mistä on kyse?

Järvenpään brändiuudistus – siis mistä on kyse?

Onnistunut brändi luodaan yhdessä.


Järvenpää uudistaa brändinsä vuoden 2019 aikana. Tavoitteena on kiteyttää kaupungin brändi-identiteetti sekä suunnitella sitä tukeva visuaalisuus, slogan ja ydinviestit eri kohderyhmille.

Alueiden, kaupunkien ja kuntien keskinäiseen kilpailuun on fiksua reagoida luomalla itselleen vetovoimainen kaupunkibrändi. Yhtä lailla vetovoimainen kaupunkibrändi luo kaupunkilaisille yhteenkuuluvuuden tunnetta sekä nostaa kotiseutuylpeyttä. 

Järvenpää on yksi Suomen nopeimmin kasvavista ja kehittyvistä kaupungeista. Järvenpään brändiuudistus onkin juuri nyt erittäin ajankohtainen, sekä rakennusaineksiltaan todella mielenkiintoinen projekti. Muutoksen mukana on hyvä pysähtyä pohtimaan tarkemmin, millainen kaupunkimme on, minne olemme matkalla sekä mitä ja miten haluamme tästä kaikesta kertoa eteenpäin.

Järvenpää mittautti imagonsa alkuvuodesta. Valtakunnallisten tulosten perusteella suomalaiset suhtautuvat Järvenpäähän pääasiassa myönteisesti. Tutkimuksen mukaan kaupungin keskeisiksi vahvuuksiksi nousivat Helsingin läheisyys sekä helppo saavutettavuus. Järvenpään on hyvien kulkuyhteyksien varrella. Järvenpää koetaan myös kulttuuriin panostavaksi kaupungiksi, jonne uudet asukkaat ovat tervetulleita. Kaupunki muistetaan mm. Ainolasta, Sibeliuksesta, Rantapuistosta, Puistobluesista sekä Tuusulanjärvestä.

Mitä ajattelemme tutkimustuloksista? Haluammeko jatkossakin, että Järvenpää muistetaan juuri näistä asioista? Vai haluaisimmeko mieluummin olla tunnettuja joistakin muista asioista? Kaupunkimme imagoon voimme vaikuttaa kaupunkibrändin avulla.

Brändissä on osaltaan kyse mielikuvista. Kestäviä mielikuvia ei kuitenkaan rakenneta katteettomilla lupauksilla. Hyvä kaupunkibrändi ammentaa historiastaan, pohjautuu todellisuuteen ja katsoo tulevaisuuteen. Kaupunkibrändi kiteyttää kaiken sen, miltä kaupungin halutaan näyttävän, kuulostavan ja tuntuvan.

Mikään mainostoimisto tai työryhmä ei voi kaupunkibrändiä uskottavasti luoda ilman laajaa sidosryhmäyhteistyötä. Järvenpään brändiuudistus toteutetaan hyvässä yhteistyössä niin mainostoimiston, kaupungin eri palvelualueiden edustajien kuin kaupunkilaistenkin kanssa. 


Projekti etenee kolmessa vaiheessa

 

Ensimmäisessä vaiheessa tutustutaan taustoihin, perehdytään kaupungin strategiaan sekä kerätään ihmisten ajatuksia mm. Järvenpään vahvuuksista, heikkouksista ja mahdollisuuksista. Huhtikuussa järjestettiin viisi sidosryhmätyöpajaa, joihin oli kutsuttu mm. kaupungin työntekijöitä, yrittäjiä, yhdistystoimijoita, nuoria, alueen oppilaitosten edustajia, maahanmuuttajia, seurakunnan työntekijöitä, poliisi sekä kulttuuritoimijoita.

Älä uikuta – vaikuta!

Järvenpää-päivästä 11.5. lähtien brändityöhön voi osallistua kuka tahansa kaikille avoimella www.järvenpääni.fi-sivustolla. Myös paikallisia toimijoita tullaan haastattelemaan.

Näytä kotiseuturakkautesi!

Sivustolta löytyy Järvenpäähän liittyvä kysely sekä huippusymppis järvenpääläisiä kotiseuturakkaustekoja näkyväksi tekevä #järvenpääteko-kilpailu.

 

Toisessa vaiheessa luodaan kerättyjen näkemyksien pohjalta kolme erilaista brändi-identiteettiluonnosta visuaalisine ilmeineen ja ydinviesteineen kaupunkilaisten kommentoitavaksi. Saatujen kommenttien perusteella työstetään kaupungin brändi-identiteetin lopullinen versio, sekä sitä tukeva visuaalinen ilme, slogan ja ydinviestit eri kohderyhmille.

Brändi-identiteettiluonnosten kommentointien yhteydessä äänestetään myös parasta #järvenpääteko-kilpailun kotiseuturakkaustekoa. Kilpailun voittaja ratkeaa lokakuussa ja voittaja saa palkinnoksi kahden hengen kuumailmapallolennon Järvenpään Rantapuistosta.

Brändiuudistusprojektin välivaiheita esitellään kaupungin luottamushenkilöistä koostuvalle puheenjohtajien jaostolle sekä kaupungin johtoryhmälle. Brändiuudistuksen lopulliset tulokset hyväksytään Järvenpään kaupunginhallituksen toimesta.

 

Kolmannessa vaiheessa Järvenpään uusi brändi lanseerataan näillä näkymin marraskuussa. Tästä alkaa johdonmukainen sekä pitkäjänteinen brändin rakentaminen.

Kaupunkibrändi syntyy jaettujen kokemusten kautta, monenlaisissa kohtaamisissa kaupungin kanssa: kaupunkiympäristössä, tapahtumissa, esitteissä, verkossa, puheissa, palvelutilanteissa sekä monessa muussa. Kaupunkibrändin rakentaminen ei ole vain mainostoimiston, kaupungin johtoryhmän tai viestintätiimin asia. Se on kaikkien kaupunkilaisten ja kaupungin toimijoiden yhteinen asia.

 

Sinä olet brändinrakentaja!

Järvenpään brändiuudistus – siis mistä on kyse?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *